Tuesday, 9 February 2016

D.I.Y : Make Your Own Makeup Brush Guard


Pernah tak bentuk berus makeup korang berada dalam keadaan yang tak sepatutnya? Means, kembang dan tak terbentuk seperti asal? Tapi, korang pun tahu kan yang kalau kita beli dekat luar dan berjenama, semestinya mahal. SR ada cara nak mengatasinya dan semestinya tak memerlukan kos langsung untuk buat makeup brush guard anda sendiri kerana kebiasaanya bahan-bahan ada kat rumah.


source : Google


Apa yang korang perlukan ialah sarung telur/kain net yang biasanya ada kat bunga telur tu dan juga gunting. Dah ada dua benda ni korang dah boleh mulakan projek DIY. Apa yang korang perlu buat ialah gunting sarung telur tu mengikut panjang yang korang nak. Kalau SR, satu sarung telur telur tu SR gunting kepada tiga. So, nanti boleh digunakan untuk tiga berus makeup.


Dah selesai potong, boleh terus digunakan pada berus makeup korang. Caranya, masukkan 'makeup brush guard' di bahagian bawah berus makeup dan tarik ke atas sehingga sampai di bahagian bulu berus dan pastikan semua bahagian bulu berus mekap ditutup oleh brush guard. Bila nak buka brush guard pun sama, tarik ke atas dan bukan ke bawah sebab kalau ke bawah nanti bulu berus tu akan rosak.


source : Google

You're done!

Hopefully this D.I.Y project helps you in taking care of your brushes. Jimat pun jimat, betul tak?

Thanks for reading! Xoxo